SKMA Nyhetsbrev oktober 2025

Ellie Abrahamsson. Foto Nova Bååth Malmio.

Sedan starten 2014 har över 3 000 elever och lärare från fler än 350 högstadieskolor i hela landet deltagit i grundutbildningar inom Hågkomstprojektet, SKMA:s regeringsstödda utbildningssatsning om Förintelsen, antisemitism och rasism som inkluderar seminarier och studieresor till Polen. En av dem är Ellie Abrahamsson från Stockholm, som senare även deltog i en fördjupningsfortbildning. Här delar hon med sig av sina intryck.

Rasism och fördomar är något som är så djupt rotat i vårt samhälle att man inte alltid vet var gränsen går mellan vad som är okej och vad som faktiskt skadar. I kommentarer på nätet, okunskap under släktmiddagen eller på ”skämt” i skolan kan fördomar dyka upp utan att man ens lägger märke till det. Jag vet att sådana situationer kan kännas svåra att hantera, men jag vet också att det inte hjälper att ignorera problemet. När jag fick möjligheten att anmäla mig till SKMA:s grundutbildning var jag till en början tveksam. Ämnet kändes både tungt och komplicerat vilket gjorde mig osäker. Jag insåg dock att just min osäkerhet var en anledning till att våga ta steget. Resan skulle visa sig vara en extrem ögonöppnare och genom möten, föreläsningar och diskussioner har jag lärt mig mer än jag någonsin hade kunnat föreställa mig

Först fick vi gå på två förseminarier om antisemitismens historia, Förintelsen och nazistisk ideologi, som gav oss nödvändiga förkunskaper inför studieresan till Polen. Själva resan ägde rum i september 2024. Att stå på de platser där så många liv gick förlorade och få höra berättelser om individer, några i min egen ålder, gav mig ett helt nytt perspektiv på det hela.

Efter resan fick jag under sommaren 2025 möjligheten att delta på två fördjupningshelger i Stockholm. Det var då mycket av det mest lärorika hände. Studieresan till Polen hade gett mig en djupare kunskap om Förintelsen och djupare empati för de människor som utsatts för antisemitism. Det la grunden till att vi under dessa två helger kunde dyka ner ännu djupare i nutida antisemitism samt lära oss om andra typer av rasism så som afrofobi, antiziganism och islamofobi. De otroligt intressanta passen med olika föreläsare bidrog alla med nya lärdomar och chanser att reflektera över varför vårt samhälle ser ut som det gör och hur vi kan påverka det.

JAG MINNS SPECIELLT när vi diskuterade sociala medier och hur det används för att rekrytera unga till olika extrema grupper. Jag hade knappt hört om sådant innan och det är något jag tycker man borde prata mer om i skolan. Ett annat väldigt intressant pass var när vi fick i uppgift att i grupper analysera bilder från sociala medier och diskutera var gränsen går mellan legitim kritik av Israel och antisemitism. Det var verkligen en ögonöppnare!

SKMA:s pedagog Hanna Jansson föreläser. Foto Olle Nordheden.

Det som också gjorde helgerna i Stockholm extra värdefulla var just alla diskussioner vi deltagare hade med varandra. Vi kom från olika platser och bakgrunder, men vårt engagemang förde oss samman. Samtalen tog aldrig slut, inte ens på rasterna. Att prata med de andra var både kul och extremt lärorikt. Jag beundrar verkligen alla för hur öppna, modiga och respektfulla de var under samtalen. Det var inspirerande att se hur varje person bidrog med sina erfarenheter och entusiastiskt lyssnade på nästa person i hopp om att lära sig mer. Tillsammans skapade vi en miljö där alla tankar och känslor var välkomna.

När jag tänker tillbaka på tiden innan SKMA:s utbildningar blir det tydligt hur mycket de har påverkat mig. Jag känner att jag lärt mig så extremt mycket vilket också fått mig att inse hur mycket det är jag inte vet. Utbildningarna har verkligen ökat mitt intresse för de här viktiga samhällsfrågorna. Jag tar med mig massor med nya kunskaper och en känsla av ansvar. Tidigare har jag kunnat ursäkta kommentarer som ”skämt” eller tänkt att det inte är mitt ansvar att lägg mig i, men idag vet jag att det inte funkar så. Vi alla har ett ansvar att utbilda oss och stå upp för varandra. Vårt samhälle bygger på respekt och empati för varandra och jag vill själv bidra till det genom att inte blunda, våga ifrågasätta och sprida kunskap vidare.

Ellie Abrahamsson, 16 år