SKMA Nyhetsbrev oktober 2024

SKMA och Forum för levande historia lanserar en uppdaterad, utökad och mer interaktiv version av det digitala utbildningsmaterialet ”Antisemitism – då och nu”.

2018 lanserade SKMA och Forum för levande historia det digitala informations- och undervisningsmaterialet ”Antisemitism – då och nu”. Materialet syftar till att ge elever, lärare och andra intresserade forskningsbaserade kunskaper om antisemitism historiskt och idag. Sedan 2021 finns materialet även i en lättläst version. ”Antisemitism – då och nu” är främst utformat för elever i årskurs 7–9, gymnasiet, folkhögskolan och annan vuxenutbildning.

Nu lanseras en uppdaterad, utökad, mer interaktiv och mer lättnavigerad version av materialet, som speglar de senaste årens utveckling. Sedan 2018 har antisemitismen blivit än tydligare globalt. Inte minst efter Hamas terrorattack i Israel den 7 oktober 2023 och det påföljande kriget i Gaza har det skett en markant ökning av hat, hot och attacker mot judar världen över, inklusive i Sverige. Särskilt tydlig är ökningen av antisemitiska stereotyper och konspirationsteorier i sociala medier, där många unga spenderar mycket tid.

Foto Forum för levande historia

Många lärare efterfrågar pedagogiska verktyg för att kunna utbilda unga i att känna igen och bemöta antisemitiska budskap, vars underliggande innebörd de annars kanske inte förstår. Elever behöver därtill stöd att agera i en polariserad och digital värld där hatbudskap blivit en del av vardagen. Därför har den del i materialet uppdaterats som handlar om olika kodord i antisemitisk propaganda, och avsnittet om att motverka antisemitism ger nu utökade kunskaper om hatbrottslagstiftningen.

I den nya versionen har även avsnitten om konspirationsteorier och antisemitism i debatten om Israel uppdaterats och fler samtida exempel lagts till. Ordlistan har också utökats med fler centrala begrepp. Några av avsnitten har därtill kompletterats med sammanfattande filmer. Sedan tidigare finns redan en introfilm som förklarar vad materialet handlar om, och sammanfattande texter på arabiska, engelska och somaliska.

Foto Forum för levande historia

I den nya versionen av ”Antisemitism – då och nu” har lärarhandledningen uppdaterats och byggts ut. För att erbjuda lärare större möjligheter till fördjupning innehåller materialet nu fler diskussionsuppgifter och övningar. I alla texter finns dessutom avstämningsfrågor som möjliggör för eleverna att stanna upp och reflektera över vad de läst.

Idag sprids antisemitisk propaganda ofta med visuella budskap, inte minst som bilder, memes och korta filmklipp förklädda till en form av ironisk ”humor” på sociala medieplattformar med många unga användare. Därför innehåller den nya versionen av ”Antisemitism – då och nu” också en utökad bildbank med exempel att arbeta med i klassrummet. I lärarhandledningen ges många råd om hur materialet kan användas, hur diskussioner med elever kan föras och hur undervisning om antisemitism kan läggas upp.

Den uppdaterade versionen av ”Antisemitism – då och nu”, som är anpassad till skolans nya läroplan, är utvecklad i dialog med lärare utifrån deras erfarenheter och behov.

Materialet har testats med både elever och lärare, som givit många positiva omdömen. En av dem är Anders Österholm, lärare i historia och samhällskunskap på Tumba gymnasium. I sin utvärdering skriver han:

”Det är en passande nivå på texterna, filmerna och diskussionsfrågorna. Jag upplever att eleverna har varit ovanligt intresserade när de arbetat med materialet, och att de fått med sig goda ämneskunskaper. ’Antisemitism – då och nu’ har många uppenbara styrkor och är även estetiskt lockande för eleverna, och för mig som lärare är innehållet i lärarhandledningen mycket relevant.”

Martin Cedercrantz. Foto privat

Martin Cedercrantz, SO-lärare på högstadieskolan Fågelbacksskolan i Malmö, har också testat materialet med sina elever:

”Jag gillar tanken med att lära om historien för att förstå hur den påverkar och präglar samtiden och därigenom också skapar framtiden. Med hjälp av materialet kan elever öka sina kunskaper och öva upp sina förmågor på ett väldigt fint sätt. Bildanalysövningarna var mycket bra, även ordlistan och avstämningsfrågorna i texterna var ett väldigt stort stöd för eleverna. Jag har rekommenderat alla mina kollegor att använda materialet!”

”Antisemitism – då och nu” har idag ca 50 000 sidvisningar per år, det är ett efterfrågat material som redan används i många skolor runtom i landet. Syftet med den nya uppdaterade versionen är att i ännu högre utsträckning möta det behov av ökad kunskap om antisemitism som finns och att ytterligare stötta lärare och andra i deras arbete att utbilda om och att aktivt motverka fördomar och hat mot judar i skolan och samhället i stort.

”Antisemitism – då och nu” innehåller följande tematiska avsnitt:

1. Vad är antisemitism?

Antisemitism definieras och likheter och skillnader med andra former av rasism diskuteras.

2. Vad är judisk identitet?

Avsnittet diskuterar judisk identitet, dess komplexitet och olika innebörd för olika människor. I avsnittet finns en film där tre svenska judar bl.a. diskuterar vad judisk identitet betyder för dem.

3. Judisk historia och antisemitismens framväxt

Här beskrivs judisk historia med tonvikt på diasporans uppkomst och judiskt liv och utsatthet för fientlighet och diskriminering i Europa fram till 1900-talet. Avsnittet avslutas med en del om judisk historia i Sverige.

4. Förintelsen

Avsnittet beskriver kortfattat den antijudiska propagandan och politiken i Nazityskland under 1930-talet, förföljelsen och folkmordet på Europas judar under andra världskriget samt nazisternas brott mot andra grupper

5. Antisemitism idag

Avsnittet belyser den samtida antisemitismen i Sverige, Europa, Mellanöstern och andra delar av världen.

6. Konspirationsteorier

Avsnittet redogör för antisemitiska konspirationsteorier genom historien och idag.

7. Antisemitism i debatten om Israel

Avsnittet belyser hur fördomar och hat mot judar kan komma till uttryck i debatten om Israel-Palestinakonflikten och diskuterar skillnaden mellan antisemitism och kritik av Israels politik.

8. Motverka antisemitism

I det sista avsnittet uppmanas läsaren att använda sina kunskaper om antisemitismen och dess konsekvenser för att motverka fördomar och hat mot judar. Texten understryker även vikten av en konsekvent antirasism.

Besök gärna ”Antisemitism – då och nu”!