Att öka elevers kunskaper om antisemitism och stärka deras förmåga att identifiera, stå emot och bemöta fördomar och hat mot judar. Det är syftet med undervisningsmaterialet ”Antisemitism – då och nu”, som Svenska kommittén mot antisemitism och Forum för levande historia tagit fram i en ny uppdaterad version.

Startsidan på ”Antisemitism – då och nu”. Foto: Forum för levande historia.

Många barn och unga möter idag antisemitiska budskap vars underliggande innebörd de ofta inte förstår, inte minst i sociala medier och på olika spelplattformar. Efter Hamas terrorattack i Israel förra året och det påföljande kriget i Gaza har antisemitismen ökat kraftigt, vilket medfört att lärare och pedagoger ställts inför ett ökat behov av att hantera antisemitism i skolan.

För att ge lärare verktyg att hantera antisemitism i klassrummet och se till att elever får grundläggande kunskaper i ämnet lanserar Svenska kommittén mot antisemitism (SKMA) och Forum för levande historia (FLH) det uppdaterade undervisningsmaterialet ”Antisemitism – då och nu”.

– Materialet är en viktig pusselbit i det långsiktiga arbetet mot antisemitism. Att stärka den på många håll begränsade kunskapen om antisemitismens historiska och nutida uttrycksformer och konsekvenser är centralt, inte minst i skolans värld, säger Ulrika Knutson, ordförande för SKMA.

– Antisemitismen är ett hot mot vår demokrati och ansvaret för att motverka antisemitism gäller oss alla. Arbetet måste göras överallt. Med vårt gemensamma undervisningsmaterial hoppas vi kunna ge lärare ett verktyg att öka elevernas förståelse för vad antisemitism är och hur det kan motarbetas, säger överintendent Petra Mårselius vid FLH.

Sedan den första versionen av det digitala läromedlet togs fram 2018 har det årligen haft över 50 000 visningar. I dialog med lärare har undervisningsmaterialet nu gjorts mer tillgängligt och interaktivt för att passa olika elevgrupper. Det speglar numera också bättre de senaste årens utveckling vad gäller antisemitism i Sverige och globalt.

– Ett viktigt syfte med materialet är att elever ska kunna lära sig att identifiera och inte sprida vidare stereotyper och konspirationsteorier t.ex. på nätet, men även stärkas i förmågan att bemöta antisemitiska budskap, säger Niclas Blom, utbildningsansvarig på SKMA.

Under hösten genomför SKMA och FLH en digital fortbildning om att undervisa om och bemöta antisemitism i skolan, där den nya versionen av ”Antisemitism – då och nu” presenteras.

– Lärare efterfrågar ofta fortbildningar där de får pedagogiska verktyg och möjligheter till kollegiala samtal om hur de kan känna igen och bemöta antisemitism i skolan. Vi vill bidra till att stärka skolans personal i arbetet med att motverka antisemitism, säger Meriam Chatty, projektledare på FLH.

Se även:
Klicka här för att komma till undervisningsmaterialet ”Antisemitism – då och nu”

Klicka här för mer info och anmälan till SKMA:s och FLH:s fortbildning den 27/11

Den 14/10 skrev SKMA:s ordförande Ulrika Knutson och FLH:s överintendent Petra Mårselius i Expressen om nylanseringen av ”Antisemitism – då och nu”. Klicka här för att läsa deras text