Skärmavbild från Aftonbladet.se

Den 8 augusti uppmärksammade Aftonbladet att Adlibris, Nordens största bokhandel, sålt Adolf Hitlers Mein Kampf från det högerextrema förlaget Midgård Records. Enligt Expo är Midgård Records Sveriges äldsta och största distributör av vit makt-propaganda. På Adlibris sajt marknadsfördes Mein Kampf med en propagandatext från Midgård Records som hyllade både boken och dess författare. Bland annat beskrevs Hitler som ”en av de absolut starkast lysande stjärnorna den vita rasen åstadkommit”, vars ”tredje rike fortfarande idag, på veckobasis baktalas av medierna”. I ett mejl till Aftonbladet svarade Adlibris att ”det finns skäl att granska texten”. Senare uppmärksammade bl.a. SVT att Adlibris sålt fler böcker från samma högerextrema förlag.

SKMA har genom åren återkommande kritiserat Adlibris och andra stora bokhandlare för att de sålt böcker som är öppet och grovt antisemitiska, rasistiska och förintelseförnekande, ibland med beskrivningar av böckerna som tagits direkt från högerextrema och nazistiska förlag. Denna gång är det försäljningen av Hitlers Mein Kampf som fått störst uppmärksamhet. Det är ett historiskt viktigt dokument som bör finnas tillgängligt för forskare och andra att studera. Adlibris skulle till exempel kunna erbjuda de utgåvor av boken som finns med kritiska kommentarer från forskare och experter (t.ex. denna).

Mein Kampf är ett exempel på böcker som motiverat och lett till förföljelse och folkmord historiskt och som än idag inspirerar och leder till våld och terror mot judar och andra minoriteter. Att som Adlibris gjort erbjuda sådan litteratur med marknadsföringstexter som är ren nazistisk propaganda är högst oansvarigt, och farligt. Att Nordens största bokhandel samarbetat med högerextrema förlag och hjälpt dem att sprida sin propaganda, därtill utan kritiska kommentarer till de hatskrifter man tillhandahåller, är djupt bekymmersamt och ansvarslöst.

Efter kritiken som kommit de senaste dagarna har Adlibris meddelat att man tagit bort de uppmärksammade böckerna ur sitt sortiment, och att man har för avsikt att inte längre sälja fler produkter från Midgård Records. Samtidigt har Adlibris i intervjuer hänvisat till sitt automatiserade system som plockar in titlar från registrerade förlag, och hävdat att det skulle vara omöjligt att förhandsgranska allt man erbjuder sina kunder på sin sajt. Det är ett av standardsvaren som kommit genom åren när Adlibris fått kritik. Det finns inget som säger att det måste vara på det här viset, det är ett aktivt val från Adlibris att ha de rutiner som man har. Självfallet är det möjligt för Adlibris att agera annorlunda, och i högre utsträckning granska vad det är för litteratur som de själva erbjuder och var den kommer ifrån.

Det är bra att de uppmärksammade böckerna med tillhörande hyllningstexter nu tagits bort ut Adlibris sortiment, men problemet är större och allvarligare än några enstaka titlar och det gäller tyvärr inte endast Adlibris. Det handlar om att stora bokhandlare måste börja lägga ordentliga resurser på granskning och urval och prioritera det, något man från Adlibris sida hittills inte tycks ha sett som tillräckligt viktigt eller lönsamt.

Mathan Shastin Ravid, kanslichef SKMA

Se även följande intervjuer i SVT med mig och Expos chefredaktör Anna Fröjd:

https://www.svt.se/kultur/svenska-kommitten-mot-antisemitism-bekymmersamt-och-oansvarigt

https://www.svt.se/kultur/adlibris-mein-kampf-flera-bocker-hogerextremt-forlag-adolf-hitler

För exempel på kritik som SKMA tidigare riktat mot Adlibris se följande artiklar från SKMA:s nyhetsbrev och blogg:

Adlibris säljer Sions vises protokoll (2013)

Ansvarslöst, Adlibris! (2014)

Adlibris sålde Sions vises protokoll – igen (2017)