SKMA Nyhetsbrev oktober 2022
Ett av de viktigaste bidragen i Evin Ismails avhandling The Antisemitic Origins of Islamist Violence (2022) är analysen av myten om en ”konspiration mot islam”. Det skriver professor Noha Mellor, specialist på arabiska medier och opponent vid Ismails disputation vid Uppsala universitet.
Nyligen hade jag nöjet att med Evin Ismail (Uppsala universitet) diskutera hennes doktorsavhandling, betitlad The Antisemitic Origins of Islamist Violence, i vilken hon framför allt fokuserar på Muslimska brödraskapet (MB). Ismail spårar den antisemitiska ideologins rötter till MB:s argumentering och tankevärld och i synnerhet till Sayyid Qutb, som även influerat IS extrema ideologi. Primärkällorna i Ismails avhandling inbegriper en analys av delar av Qubts skrifter, en analys av fyra gärningsmannaprofiler hos personer som utfört attacker mot judar i Europa, en analys av innehållet i ett urval artiklar i IS tidskrift Dabiq liksom av arvet från Sahwa-rörelsen[1] i Saudiarabien.
Hennes huvudargument är att islamistiskt våld inte direkt orsakas av teologiska motsättningar utan av den politisering av islam som sedan länge propagerats av MB. Därtill visar avhandlingen hur Muslimska brödraskapet förenat nazistisk antisemitism med politiserade tolkningar av Koranen och haditherna vilket underblåst extremism, som till exempel IS antisemitiska diskurs.
Kanske är ett av de viktigaste bidragen i Ismails avhandling hennes diskussion om “myten om en konspiration mot islam”, vilken framställer muslimer som en betryckt nation. Hon spårar denna myt tillbaka till Sayyid Qubt, som anses vara en av MB:s och Sahwa-rörelsens huvudideologer. Hon undersöker Qutbs skrift Vår kamp mot judarna, som till stor del bygger på en kombination av den antisemitiska förfalskningen Sions vises protokoll och politiserade tolkningar av Koranen.
I motsats till andra forskare som fokuserar på den jihadistiska och antisemitiska diskursens teologiska källor understryker Ismail att våldet kan härledas tillbaka till politiska ideologier som använder teologi som ett sätt att stärka sin “autenticitet” och attraktion bland muslimer. På ett övergripande plan argumenterar Ismail för att politisk islamistisk ideologi grundas på en binär världsbild som ser världen som indelad i två läger: ett judiskt läger och ett islamistiskt läger, och där det judiska lägret för krig mot muslimer.
Jag delar vissa av Ismails uppfattningar, vilket jag redogjort för i min forskning om politiska islamistiska rörelser, i synnerhet MB. I min studie av MB:s mediala diskurs till exempel, publicerad i boken Voice of the Muslim Brotherhood (2017), argumenterar jag för att en bärande aspekt av MB:s diskurs är framställningen av MB som den enda politiska och religiösa rörelsen som har förmåga att mobilisera allmänheten. Denna allmänna berättelse tycks vara inriktad på MB:s relationer till Väst, som rörelsen beskriver som ett förkroppsligande av hotet om kulturell imperialism i namn av modernisering. På detta sätt tenderar MB:s ledare att utmåla västländer och Israel som allierade i en komplott mot islamiska nationer.
Därutöver har MB:s uppmaning om att sharia ska tillämpas i stater med muslimsk majoritet, där konstitutioner förlitar sig på islam som “en” eller “den” huvudsakliga källan till lagstiftningen, resulterat i en intensiv debatt om rättigheter och status för icke-muslimska grupper, inbegripet de kristna men även avspeglat i MB:s antijudiska diskurs.
Generellt omfattar rörelsens diskursiva praktiker ett användande av religiösa argument, som för att vinna legitimitet baseras på direkta citat ur Koranen och hadither. Dock överslätas interna konflikter mellan islamistiska rörelser och doktriner, argumentet om “enighet” överbetonas i syfte att utvidga cirkeln av allierade, vagt definierade begrepp som “koranen är vår konstitution” används för att skyla över brister i rörelsens politiska manifest samtidigt som den typ av frågor som kan behandlas i ett så vagt manifest utökas, och motståndare i den politiska sfären fråntas legitimitet, till exempel genom att judar och kristna anklagas för att vara “agenter” för västliga fiender.
Enligt MB:s ideologi är västliga kulturella värderingar källan till det moraliska förfallet i muslimska majoritetssamhällen. Centralt i denna ideologi är tron att västliga samhällen, eller vad ledande företrädare för MB kallar “korsfarare”, inte endast strävar efter att stoppa islamiska samhällens utveckling utan söker förhindra dessa samhällens fullständiga islamisering. Lösningen på detta är för MB att muslimer ska hålla avstånd till västerländsk kultur samtidigt som varje kritiker av MB stämplas som korsfarare.
Iögonfallande är att MB:s ledare använder antijudisk och antisionistisk retorik även när de behandlar frågor som inte hänger samman med den palestinsk-israeliska konflikten. Så skedde till exempel när MB kommenterade andra regionala kriser som Irakkriget (2003) och de arabiska upproren 2011, och västländer och Israel utmålades som en allians som sammansvurit sig mot de islamiska nationerna. När flera unga medlemmar bad MB:s ledarskap i Egypten att redogöra för omfattningen av rörelsens finansiella tillgångar vägrade ledningen att avslöja dessa och anklagade dem som fortsatte kräva öppenhet för att vara “omoraliska anti-islamiska sekularister” som förnekade guds lagar och handlade som agenter för det fördärvade Väst och sionismen.
Det finns åtskilliga exempel på sådan argumentation i MB:s medier, som hänvisar till den så kallade “judiska konspirationen” och påståenden om att judarna ligger bakom alla globala krig. Den framlidne presidenten Muhammad Mursi uppmanade till exempel egyptierna 2010 att fostra sina barn att “hata judar och sionister”.
Efter att Mursi störtats 2015 lanserade MB på flera av sina webbsidor en kampanj mot “sionismen och korsfararna”. Egypt Window publicerade till exempel en artikel den 30 maj 2015 med titeln “Västs hållning till Brödraskapet” som argumenterade för att de skeenden hela regionen stod inför var del av en kalkylerad konspiration mot islam som det goda (muslimer) i slutänden måste vinna, och där MB tillskrev sig rollen som den röst som ska väcka dessa muslimer till en lång jihad mot sina fiender.
”…både Ismails och min forskning manar till en förnyad granskning av de så kallat ’moderata’ islamistiska rörelserna”
2019 publicerade det egyptiska brödraskapets Frihets- och rättviseparti officiella webbsida en artikel där journalisten Sayyed Tawakkul, tidigare kommentator på al-Jazeera och knuten till Mekamelin TV, anklagade president al-Sisi för att förstöra Egypten och för att följa en judisk plan som tillkännagivits i “judarnas Bibel”. Journalisten kallade även al-Sisi för “general Israel”.[2] När tre medlemmar i brödraskapet avrättades i februari 2019 för att ha dödat sonen till en domare i Mansoura framträdde det gamla gardets talesman Talaʻat Fahmi i Mekamelin TV och bad för att gud skulle ta emot “martyrerna” och anklagade den egyptiska regimen för att sälja ut Egypten till sionismen.[3]
För att underbygga sina anklagelser publicerar MB vanligtvis material som i hög grad tenderar att stödja sig på utdrag ur Koranen och hadither, vilka tas ur sin kontext och används som argument för att dagens konflikt är en direkt fortsättning på en historisk kamp mot judarna.
De antijudiska liksom de takfiristiska[4] synsätten inom rörelsen skylls ofta på splittringen mellan de moderata och de Qutbistiska fraktionerna. Men som jag argumenterat för i min forskning finns ingen “moderat” falang inom MB. Vissa av Qutbs idéer har till exempel förmedlats av andra lovprisade moderata företrädare som al-Qaradawi, som felaktigt hyllades som en representant för moderat islam.
För att sammanfatta, både Ismails och min forskning manar till en förnyad granskning av de så kallat “moderata” islamistiska rörelserna och hur de befrämjar polarisering i världen i en tid när vi är i ett akut behov av att förstärka värdet av tolerans.
Noha Mellor
Noha Mellor, Ph.D, är professor i media vid University of Sharjah, Förenade Arabemiraten, och adjungerad professor vid Institutionen för Asien- och Mellanösternstudier vid Stockholms universitet. Hon är författare till en rad böcker och artiklar om arabiska medier, däribland Arab Digital Journalism (2022), Routledge Handbook on Arab Media (2021) och Voice of the Muslim Brotherhood (2017). Översättning från engelska: Henrik Bachner och Stéphane Bruchfeld.
[1] Sahwa, eller Uppvaknandet, var en av Qutbs synsätt formad rörelse i Saudiarabien som kritiserade arabiska regeringar, däribland i Saudiarabien, för att inte strikt tillämpa sharia och som krävde att religiösa ledare skulle ha ett större inflytande på hur dessa länder styrs.
[2] Article On Muslim Brotherhood Party Website: Al-Sisi Destroying Egypt In Accordance With the Jewish Bible, MEMRI Special Dispatch No. 8195, 25 juli 2019, https://bit.ly/2oylavd
[3] Egyptian Muslim Brotherhood Calls For Anti-Regime Vengeance, Uprising Following Execution Of Its Activists, MEMRI Special Dispatch No. 7941, 14 mars 2019, https://bit.ly/2miDLdY
[4] Takfir-ideologi avser ett synsätt inom extrem islamism som innebär att andra muslimer exkommuniceras och anklagas för att vara avfällingar.