SKMA Nyhetsbrev oktober 2021
2018 lanserades ”Antisemitism – då och nu”, det digitala informations- och utbildningsmaterial som SKMA tagit fram tillsammans med Forum för levande historia (FLH). Syftet med materialet, som också finns i en lättläst version, är att ge grundläggande, forskningsbaserade kunskaper om antisemitism i ett historiskt och samtida perspektiv. Förhoppningen är också att öka förståelsen för varför antisemitism utgör ett problem, samt öka förmågan att identifiera och bemöta antijudiska uppfattningar.

Lisa Kaati. Foto Janis Luka
Sedan lanseringen har SKMA och FLH tillsammans genomfört en rad lärarfortbildningar om antisemitism där deltagarna också fått tips och råd kring hur man kan använda utbildningsmaterialet i undervisningen. De senaste två fortbildningarna av det slaget genomfördes i juni och september.
Under lärarfortbildningen den 3 juni var det extra fokus på antisemitiska konspirationsteorier. Idéhistorikern Henrik Bachner föreläste om den nutida antisemitismens centrala idéer och myter, utbredningen av antisemitiska föreställningar och attityder samt i vilka politiska sammanhang de förekommer. Därefter föreläste Lisa Kaati, forskningsledare vid Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI), om antisemitiska stereotyper och budskap i sociala medier. Fortbildningsdagen avslutades med en workshop ledd av SKMA:s pedagog Niclas Blom, som med utgångspunkt i materialet ”Antisemitism – då och nu” handlade om hur man kan hantera och undervisa om antisemitiska konspirationsteorier i klassrummet.

Somar Al Naher på fortbildningsdagen den 2/9.
Den andra fortbildningsdagen ägde rum 2 september och hade fokus på antisemitism i debatten om Israel och Palestina. Henrik Bachner föreläste om nutida antisemitism och deltog i ett samtal med journalisten Somar Al Naher som berörde frågor som: Hur kan antisemitiska uttryck skiljas från (icke-antisemitisk/legitim) politisk kritik som riktas mot Israel? Vilken roll spelar Israel-Palestinakonflikten för den antisemitism som återfinns i grupper med bakgrund i Mellanöstern? Och tas frågan om antisemitism, inklusive antisemitism relaterad till Israel, på allvar i den bredare debatten om rasism i Sverige idag?

Jennie Sivenbring. Foto Nora Lorek
Därefter följde ett samtal mellan SKMA:s kanslichef och utbildare Mathan Shastin Ravid och Jennie Sivenbring, forskare och lärare vid Segerstedtinstitutet vid Göteborgs universitet, som fokuserade på hur man som lärare kan agera i mötet med ungdomar som ger uttryck för antisemitiska och extrema åsikter, samt vad som är viktigt att tänka på och ägna mycket tid åt i undervisning om antisemitism. Båda samtalen modererades av FLH:s Madelene Persson. Även fortbildningsdagen 2 september avslutades med ett pass av Niclas Blom, som visade hur lärare kan få stöd av materialet ”Antisemitism – då och nu” i samtal om antisemitism relaterad till Israel.
På de två fortbildningsdagarna i juni och september deltog sammanlagt ca 120 lärare från hela landet. SKMA och FLH planerar att genomföra fler liknande lärarfortbildningar under våren 2022.