Krigsutbrottet mellan Israel och Gaza har utlöst stark kritik mot den israeliska regeringen och Hamas. Som så ofta när den israelisk-palestinska konflikten eskalerar ser vi även denna gång hur en förstärkt antisemitisk underström i Sverige och andra europeiska länder kommer upp till ytan. Denna strömning representerar något annat än den fullt legitima kritik som riktas mot Israels politik, och ser vi till den svenska debatten färgas kritik mot Israels agerande i allmänhet inte av fördomar och fientlighet mot judar. Men de antisemitiska yttringarna är alltför vanliga, och de är skrämmande i sin öppna hämningslöshet och hätskhet.

Antisemitiska slagord

Bilkonvoj i London. Skärmavbild från

Från flera länder rapporteras om hets, hat och hot mot judar. Enligt brittiska CST ökade antalet antisemitiska incidenter i Storbritannien markant under förra veckan. Häromdagen uppmärksammades hur en bilkonvoj med palestinska flaggor åkte genom Londons gator och via högtalare skrek ut budskapet ”Fuck the Jews, rape their daughters” (ungefär ”Åt helvete med judarna, våldta deras döttrar”). I Tyskland har medier de senaste dagarna bl.a. rapporterat om synagogor som attackerats och propalestinska demonstrationer som innehållit antisemitisk hets. Exempelvis den 13/5 då polis stoppade ett demonstrationståg som var på väg mot synagogan i Gelsenkirchen, och slagord som ”Scheißjude” (ungefär ”Judejävel”) skanderades.

Dagen efter, den 14/5, ägde en propalestinsk demonstration rum i Österrikes huvudstad Wien, där demonstranter bland annat skanderade Khaybar-ramsan: ”Khaybar, Khaybar, o judar, Muhammeds armé ska återvända”. Ramsan, som är vanlig i arabisk och islamistisk antisemitisk agitation och utgör en implicit uppmaning till våld mot judar, refererar till berättelsen om hur Muhammeds styrkor besegrade judarna i Khaybar på den arabiska halvön på 600-talet. När en deltagare ropade ”Ni kan stoppa upp er Holocaust i arslet” möttes han av jubel.

Demonstration i Wien. Skärmavbild från Twitter.

Att antisemitiska budskap ibland förekommer i denna typ av sammanhang har sedan länge kunnat observeras även i Sverige, så även denna gång. Den 16/5 hölls en propalestinsk demonstration i Trollhättan arrangerad av Palestinska föreningen i Trollhättan och Palestinska kulturföreningen i Trollhättan. I en film som Palestinska kulturföreningen lade upp på sin Facebooksida kunde man höra hur Khaybar-ramsan förekom även där. Några dagar tidigare, den 12/5 rapporterade Sydsvenskan att en man som deltagit i propalestinsk manifestation i Malmö enligt polisen misstänks för hets mot folkgrupp, efter att han uttalat ”hotelser och missaktning mot judar och judendomen”.

 

Hat och hot på nätet

Skärmavbild från Twitter 6/5-2021.

Inte minst i sociala medier som Twitter och Facebook syns en ökad spridning av hat, inklusive hot och uppmaningar till våld. Enligt pressrapporter förekommer även grov antisemitisk hets i diskussionsgrupper på Clubhouse och andra populära appar. Flera användare har lagt sig till med en bild på Hitler som avatar. Budskap om att judar ska ”krossas” och ”sionister” ska ”slaktas” varvas med påståenden om att judarna själva bär ansvaret för det hat som riktas mot dem. Urgamla antijudiska anklagelser om Kristusmord och girighet sprids vid sidan av vår tids vanligaste antisemitiska konspirationsteorier, t.ex. den om att den så kallade ”massinvandringen” skulle vara en judisk komplott.

Skärmavbild från Twitter.

Skärmavbild från Twitter.

 

 

 

 

En återkommande konspirationsteori är den om judisk makt och inflytande över politik och media. Få konflikter har under så lång tid fått så mycket uppmärksamhet i svenska medier som Israel-Palestinakonflikten, och kritiken mot Israel är och har länge varit regelbunden och omfattande. Ändå är det en seglivad myt att man ”inte får” rikta kritik mot Israel och att all sådan ”stämplas som antisemitism”. I inlägg efter inlägg på olika nätplattformar har man under de senaste dagarna kunnat läsa om hur judarna eller ”sionisterna” styr såväl svenska som utländska politiker och genom sin påstådda kontroll över medier stryper debatten om vad som pågår i Mellanöstern.

Skärmavbild från Twitter.

 

Skärmavbild från Twitter.

 

Skärmavbild från Twitter.

 

 

 

De senaste dagarna har också återigen visat hur centrala nazianalogier är i samtida antisemitiska diskurser. Israels handlingar beskrivs med begrepp hämtade ur den nazityska terminologin, och dess politik mot palestinierna påstås vara en upprepning av Förintelsen. Denna retorik, som relativiserar nazismen och folkmordet på Europas judar och demoniserar Israel, kombineras ofta med aggressiva, kollektiviserande uttalanden om judar. Israelerna och/eller judarna borde ha lärt av sitt eget historiska lidande, de drivs av hämndlystnad, de är nutidens nazister och gör nu samma sak mot palestinierna som nazisterna gjorde mot dem, heter det bland annat.

Parallellt med detta meddelar Judiska församlingen i Stockholm att de under den senaste veckan mottagit ett ökat antal rapporter om trakasserier av judar, bland annat i skolmiljöer, i anslutning till församlingslokaler och på andra platser.

Hatet måste stävjas

Antisemitism förekommer i många olika sammanhang, och debatten om Israel och Palestina är långt ifrån det enda. Men det är med stor oro som vi de senaste dagarna än en gång kunnat se hur enkelt och oroväckande snabbt den israelisk-palestinska konflikten utlöser häftiga antisemitiska reaktioner eller tas som förevändning för att ventilera fördomar, förakt och hat mot judar. Det är av yttersta vikt att det hat som nu drabbar judar i Sverige och på andra håll fördöms av politiker och andra opinionsbildare, att IT-företagen tar sitt ansvar för att stävja hatet som sprids via deras plattformar och appar, och att de rättsvårdande myndigheterna i de fall där det är möjligt lagför uttryck för hets mot folkgrupp eller olaga hot.

SKMA