Artikeln publicerades i SKMA Nyhetsbrev december 2016

Donald Trump, USA:s blivande president, bedrev en valkampanj med rasistiska, antimuslimska och kvinnofientliga inslag och med anspelningar på antisemitiska konspirationsteorier. Ett tydligt exempel på det senare var Trumps sista reklamfilm inför valet.

I filmen beskrevs fienden som en ”global maktstruktur” och ”globala särintressen” som kontrollerade Washington och hade bestulit arbetande amerikaner på deras tillgångar. Den globala konspirationen personifierades av tre individer, samtliga judar och alla tre återkommande hatfigurer i högerextrem antisemitisk propaganda: finansmannen George Soros, Janet Yellen, ordförande för USA:s centralbank, och Lloyd Blankfein, vd för investmentbanken Goldman Sachs.

Skärmavbild från Trumps valfilm där bl a George Soros utpekas som en nyckelspelare i en global konspiration mot USA.

Skärmavbild från Trumps valfilm där bl a George Soros utpekas som en nyckelspelare i en global konspiration mot USA.

Trumps propaganda mötte hård kritik från många håll. Joanthan Greenblatt, ordförande för Anti-Defamation League, förklarade att ”reklamfilmens bilder och retorik ansluter till teman som sedan länge använts av antisemiter”.

Ansvarig för Trumps valkampanj var Stephen Bannon, tidigare chef för sajten Breitbart. Breitbart, som sprider rasistiska, sexistiska och antisemitiska budskap, har av Bannon beskrivits som en ”plattform för alt-right”, en högerextrem rörelse som stöttade Trump.

Efter valsegern utsåg Trump Bannon till chefsstrateg i Vita huset.

SKMA