Artikeln publicerades i SKMA Nyhetsbrev mars 2016
Gästkrönika av Evin Ismail
Islamiska statens, IS, antisemitism har tidigare bland annat uppmärksammats då de kallat Obama för ”judarnas mula” och Al-Qaida för ”Jews of Jihad”. IS har anklagat Al-Qaida för att vilja infiltrera IS i syfte att förstöra gruppen inifrån. Judar anklagas bland annat för att infiltrera Medina i Saudiarabien genom att låtsas vara muslimer. Antisemitismen används här för att övertyga Al-Qaida-anhängare att ansluta sig till IS. Detta samtidigt som IS måste dementera andra konspirationsteorier om att de själva skulle styras av judar.
Det senaste numret av IS magasin Dabiq är ett temanummer om shia-islam och reflekterar rörelsens hat mot shia-muslimer, här uppmanar man till mord på världens alla shia-muslimer. Det är även ett nummer där judehatet är mer frekvent i jämförelse med tidigare nummer, en sökning visar att judar nämns över 50 gånger. I numret förekommer bilder på iranska religiösa ledare vid begravningsplatser med bildtexter om att shia-muslimer sörjer och hedrar döda judar.
En genomgång av tidigare nummer av Dabiq och den antisemitism som uttrycks där visar att man kombinerar tre olika antisemitiska uppfattningar. Den är en kombination av 1) klassiska europeiska antisemitiska konspirationsteorier 2) Illuminati-liknande-konspirationsteorier och 3) antisemitiska uppfattningar med en hänvisning till olika muslimska teologiska texter.
IS antisemitism har aktualiserats och förstärkts i det senaste numret eftersom man använder sig av antisemitismen för att misskreditera shia-islam, vilket de bland annat gör genom att propagera konspirationsteorin om att shia-islam skapades av en jude vid namn Abdullah Ibn Saba. Denna idé har funnits länge inom den extrema wahabist-rörelsen, men det är i detta nummer som IS för första gången utförligt skriver om denna teori.
Shia-muslimer kallas i detta nummer för ”Ummats (den muslimska gemenskapens) judar”, och man menar att vissa av shia-muslimerna egentligen är judar som låtsas vara muslimer för att sprida sitt ”avvikande beteende” och för att ”skada islam”. I texten står det bland annat att ”judar och shia-muslimer är två sidor av samma mynt” och det radas upp olika påstådda likheter mellan judar och shia-muslimer, man menar bland annat att båda grupperna är lögnaktiga och att de avskyr ängeln Gabriel.
Paulus kallas för Ibn Sabas föregångare, Paulus som enligt en tolkningstradition som delas av IS anses ha korrumperat kristendomen genom att som jude låtsas vara kristen. Ibn Saba utmålas som en person som avskydde islam och som ville korrumpera religionen med nymodigheter. Slutligen menar man att shia-muslimerna väntar på den judiske ”Dajjal” (en falsk profet som skall komma nära domedagen), IS menar att shia-muslimer och judar planerar att stödja Dajjal mot ”muslimerna”.
Allt detta menar man är tecken på att den sista timmen närmar sig och man uppmanar sina läsare att ”ignorera förvirringen som sprids av dem som åkallar helvetes-elden”, och att istället, medan man utför jihad, reflektera över shia-muslimernas tillstånd och att söka skydd mot den splittring och ondska som Dajjal står för.
Söker man på ”Dajjal” på internet finner man konspirationssajter och bilder med koppling till Illuminati-konspirationsteorin. Dajjal tros vara enögd och en vanlig symbol inom Illuminati-konspirationen är ett öga i en pyramid. Att närmare undersöka hur den antisemitiska teorin om Dajjal och den populära Illuminati-konspirationen samverkar och influerar unga personer ter sig, i ljuset av IS-propaganda och dess apokalyptiska världsbild, som allt viktigare för att förstå IS attraktionskraft bland ungdomar världen över.
Evin Ismail
Doktorand i sociologi vid Uppsala universitet.