Artikeln publicerades i SKMA Nyhetsbrev oktober 2015.

SKMA:s utbildningsprojekt motiverar unga att bekämpa antisemitism och rasism. Mathan Ravid rapporterar. (Se även bilder nedanför texten.)

Vi har tidigare rapporterat om SKMA:s stora regeringsstödda utbildningssatsning som ska nå cirka 400 elever och närmare 100 lärare från olika högstadieskolor runt om i landet. I skrivande stund har åtta av totalt tolv planerade utbildningar genomförts med grupper från Malmö i söder till Arvidsjaur i norr. Syftet är att ge ökade kunskaper om nazismens förbrytelser, rasistiska och antidemokratiska idéer samt fördjupa förståelsen för demokratiska värderingar.

På plats i Polen inleds SKMA:s resa med ett besök i Krakows gamla judiska kvarter, där vi talar om den judiska kultur som tidigare fanns i området och som i dag knappt längre är synbar. På bilden syns elever och lärare från Sundsvall framför Tempelsynagogan, som i dag är ett museum. Foto Mathan Ravid.

På plats i Polen inleds SKMA:s resa med ett besök i Krakows gamla judiska kvarter, där vi talar om den judiska kultur som tidigare fanns i området och som i dag knappt längre är synbar. På bilden syns elever och lärare från Sundsvall framför Tempelsynagogan, som i dag är ett museum. Foto: Mathan Ravid.

I projektet ingår förberedelseseminarier, studieresor till Förintelsens platser i Polen samt uppföljande återträffar. Utbildningen leds av guiden Ewa Andersson, Lena Jersenius, utbildningsansvarig på SKMA, samt mig själv. På varje resa medföljer även ett antal pedagoger knutna till SKMA.

Innan avfärd till Polen ägnar vi förseminarierna åt att tala om nazismen som ideologi, demokrati och diktatur, antisemitismens historia samt hur judar, romer, funktionshindrade, homosexuella och andra drabbades av den nazityska politiken. I Polen besöker vi de gamla judiska kvarteren i Krakow och talar om judiskt liv innan 1939.

Därefter besöker vi det tidigare gettoområdet i stan, samt gör studiebesök i det före detta koncentrations- och förintelselägret Auschwitz-Birkenau. Dessutom besöker vi Jordanow samt en före detta SD-skola i Rabka. Guidade turer varvas med gruppdiskussioner där syftet bland annat är att belysa Förintelsens olika aktörer – offren, förövarna, åskådarna samt de få som gjorde skillnad genom att hjälpa folk i nöd.

Just betydelsen av att handla är något vi återkommer till efter resan. På efterseminarierna i Sverige talar vi om mänskliga rättigheter och nutida konspirationsteorier, fördomar och hat mot judar, muslimer, romer, homosexuella och andra grupper. Och med utgångspunkt i elevernas egen vardag fokuserar vi mycket på vikten av att agera och ta ställning när man ser att någon utsätts för hat och diskriminering.

Petra Gilliusson

Petra Gilliusson

Elevernas utvärderingar har varit väldigt positiva. I nyhetsbrevet mars 2015 intervjuades Miranda Kalabria från Tågaborgsskolan i Helsingborg, som berättade om att utbildningen stärkt hennes vilja och möjlighet att engagera sig (se även s. 1 i nyhetsbrevet, här.) Petra Gilliusson, lärare på Hagaskolan i Sundsvall, deltog i SKMA:s utbildning i augusti. Och hon lyfter fram liknande aspekter:

”Denna viktiga utbildning skapar nya insikter, kunskaper och perspektiv samt ger nödvändiga ’verktyg’ (starka argument m.m.) att använda framöver – den öppnar ögon och gör skillnad! Jag åkte hem med ett gäng ungdomar som kommit till insikt om det fasansfulla som skett och som nu är fast beslutna att sprida detta vidare och kämpa mot rasism. Det har varit ett privilegium att få vara med, och jag önskar att alla svenska ungdomar skulle få chansen att delta!”

Ytterligare fyra grupper kommer att genomgå SKMA:s utbildning innan projektets slut i början av 2016. Näst på tur är elever och lärare från högstadieskolor i Strömsunds kommun. (Se bilder nedan).

Mathan Ravid

En röd tråd genom hela SKMA:s utbildning är att försöka få en bild av vad som hände under Förintelsen genom att ta del av autentiska dokument och berättelser från personer som levde på den tiden. Här tittar elever från Stockholm och Enköping på filmklipp från vittnesmål av Jakob Ringart och Livia Fränkel, överlevande från Förintelsen. Fotot är taget i de gamla judiska kvarteren i Krakow. Foto Matan Ravid.

En röd tråd genom hela SKMA:s utbildning är att försöka få en bild av vad som hände under Förintelsen genom att ta del av autentiska dokument och berättelser från personer som levde på den tiden. Här tittar elever från Stockholm och Enköping på filmklipp från vittnesmål av Jakob Ringart och Livia Fränkel, överlevande från Förintelsen. Fotot är taget i de gamla judiska kvarteren i Krakow. Foto: Mathan Ravid.

Ewa Andersson guidar elever och lärare från Norrköping på den lilla orten Rabka i södra Polen. Här upprättade den nazistiska regimen en SD-skola (Sicherheitsdienst) där soldater bland annat övade skytte på levande mål, dvs. judar från trakten. På bilden har gruppen stannat vid en symbolisk judisk begravningsplats. Gravstenarna användes av nazisterna bland annat för att bygga vägar. Foto Mathan Ravid.

Ewa Andersson guidar elever och lärare från Norrköping på den lilla orten Rabka i södra Polen. Här upprättade den nazistiska regimen en SD-skola (Sicherheitsdienst) där soldater bland annat övade skytte på levande mål, dvs. judar från trakten. På bilden har gruppen stannat vid en symbolisk judisk begravningsplats. Gravstenarna användes av nazisterna bland annat för att bygga vägar. Foto: Mathan Ravid.

Besök i det före detta koncentrations- och förintelselägret Auschwitz-Birkenau med elever och lärare från Arvidsjaur, Luleå och Skellefteå. Foto: Mathan Ravid.

Besök i det före detta koncentrations- och förintelselägret Auschwitz-Birkenau med elever och lärare från Arvidsjaur, Luleå och Skellefteå. Foto: Mathan Ravid.

Sundsvallselever läser ur The Book of Names under besöket i Auschwitzmuseet. Boken innehåller namn på och information om över fyra miljoner av Förintelsens cirka sex miljoner judiska offer. Informationen har samlats in av forskningscentret Yad Vashem i Israel. Foto Mathan Ravid.

Sundsvallselever läser ur The Book of Names under besöket i Auschwitzmuseet. Boken innehåller namn på och information om över fyra miljoner av Förintelsens cirka sex miljoner judiska offer. Informationen har samlats in av forskningscentret Yad Vashem i Israel. Foto: Mathan Ravid.

På utbildningens efterseminarier i Sverige ligger fokus till stor del på elevernas egen vardag och nutida utmaningar. På bilden diskuterar Mathan Ravid med elever från Stockholm och Enköping om samtida fördomar och rasism, samt vikten av att agera när någon utsetts för hat och diskriminering. Foto Ewa Andersson.

På utbildningens efterseminarier i Sverige ligger fokus till stor del på elevernas egen vardag och nutida utmaningar. På bilden diskuterar Mathan Ravid med elever från Stockholm och Enköping om samtida fördomar och rasism, samt vikten av att agera när någon utsätts för hat och diskriminering. Foto: Ewa Andersson.