Att Sverigedemokraterna (SD) trots sin påstådda ”nolltolerans” mot politisk extremism välkomnade den våldsförhärligande antimuslimska aktivisten Babak Hejazi till sin valvaka är talande och typiskt. Detsamma gäller för de antisemitiska tongångar som uppenbarar sig i kölvattnet av avslöjandet.
På SD:s valvaka portades Expressen med motiveringen att tidningen samarbetat med vänsterextremister, och partiet hävdar att man har ”nolltolerans” mot rasism, politisk extremism och organisationer som försvarar eller utövar politiskt våld. Samtidigt valde man att bjuda in Babak Hejazi, en våldsförhärligande antimuslimsk aktivist som bland annat beskriver muslimer som ”motbjudande” och förespråkar en atomvapenattack mot ”råttorna” i Gaza. SD har via personer som Björn Söder, Kent Ekeroth, Julia Kronlid och Nima Gholam Ali Pour redan tidigare haft kontakt med Hejazi, och partiets rättspolitiske talesperson Richard Jomshof beskrev samröret med Hejazi på valvakan som ett viktigt ställningstagande ”inte minst i dessa tider när antisemitismen växer”.
Hejazi, som kallar sig Avner Yonathan Ben Yisrael, har endast lyckats locka en handfull personer till sin organisation Svensk Judisk Dialog. Trots detta försöker han framstå som talesperson både för judar och Israel i Sverige. Såväl Judiska församlingen, Judiska Centralrådet som Israels ambassad har tagit avstånd från Hejazi och hans organisation.
Både SD:s samröre med Hejazi och de reaktioner det på vissa håll får är talande och typiska. Det blottlägger, ännu en gång, hur SD – som bland annat samarbetar med judehatare i EU-parlamentet – för en falsk kamp ”mot antisemitismen”, bland annat med syfte att försöka tvätta bort sina egna bruna rötter, dölja den antisemitism som fortfarande florerar inom partiet, samt legitimera, försvara och sprida hat mot muslimer som grupp (läs mer här, här och här).
Samtidigt blottlägger det även återkommande teman i antisemitisk argumentation: t.ex. påståenden om att alla judar stödjer SD, alla judar är islamofober, samt att judarna ”styr” SD som parti och/eller ligger bakom de antimuslimska strömningarna i Europa. Dylika idéer är vardagsmat på forum som Flashback, där långa trådar ägnas åt ”analyser” kring exakt hur ”judiskt” SD är. Liknande tankegångar återfinns dock ibland också i den bredare debatten. Som när S-politikern Adrian Kaba i tidningen Tro & Solidaritet (2/2012) framställde högerextremismen och den så kallade Counterjihadrörelsen som en ”judisk-europeisk…sammansvärjning”. Eller när Kabas partikamrat Ilmar Reepalu samma år påstod att ”SD:are har infiltrerat den judiska församlingen för att på så vis driva sitt muslimhat”. Konspirationsteorier om SD och judar har även framförts av avhoppade SD:are själva (läs t.ex. här och här).
Under de senaste dagarnas debatt kring SD:s inbjudan av Hejazi har exemplen av de ovan nämnda slagen varit många, inte minst på sociala medier. Bildexempel 1 (vänster) är från nazistsajten nationell.nu, som regelbundet porträtterar SD som ett ”judiskt” parti. Bild 2 (nedan) är från Stig-Erik Werners Facebooksida, där han bland annat påstår att inte bara SD utan hela Sverige ”styrs” av judar. Werner var tidigare med i SD, men uteslöts efter att ha deltagit i en nazistisk demonstration. Numera är han medlem i nazistiska och antisemitiska Svenskarnas parti. Bild 3 och 4 är exempel på att liknande propaganda även förekommer utanför extremhögern. (Klicka på bilderna för att förstora.)
Fallet Hejazi är inte första gången SD:s påstådda ”nolltolerans” mot rasism och extremism avslöjas som den bluff det är. Dessutom är det inte första och sannolikt inte heller sista gången judiska eller påstått judiska individers agerande används för att legitimera och sprida fördomar och hat mot samt konspirationsteorier om judar som grupp.
Samuel Nudel och Mathan Ravid
Samuel Nudel är medlem i SKMA:s ungdomsnätverk SKMA Ungdom, och huvudansvarig för Instagramkontot ”Judehatet”
Mathan Ravid är medlem i SKMA