Publicerad i SKMA Nyhetsbrev mars 2013

Att individer som genom klädsel eller symboler kan identifieras som judar riskerar att råka ut för antisemitiska angrepp i Sverige är känt. Rapporter från Malmö och andra platser vittnar om detta. Så också berättelsen i SKMA:s nyhetsbrev i december 2012 om hur en grupp unga svenska judar som besökte en krog i Uppsala med kippa på huvudet utsattes för antijudiska smädelser – utan att någon reagerade.

Y:s berättelse från en spårvagnsresa i Göteborg, som återges nedan, belyser samma sak. Men den påminner också om att det finns olika typer av rasism i det svenska samhället och att dessa ibland kan förenas. Om du, som Y, råkar vara jude och svart riskerar du att drabbas dubbelt.

Y – som i detta sammanhang föredrar att endast kallas Y – är en ung svensk-etiopisk jude. En decemberkväll förra året satt han på spårvagnen vid Redbergsplatsen i centrala Göteborg. Han var på väg hem. För SKMA berättar han om vad som hände.

– Som så många andra unga i Sverige så ville jag ta en bild på mig själv som jag kunde lägga upp på Instagram (fotodelningssajt och socialt nätverk). Jag sitter på en sittplats för fyra vilket gör att personen framför och bredvid ser exakt vad jag gör. När jag väl börjar ta bilder så sticker min davidsstjärna ut. Jag bär alltid min davidsstjärna, som jag har fått av min mormor. Jag märker att det sitter ungdomar bredvid och mittemot mig. Efter en liten stund, då jag lägger undan kameramobilen, så börjar en av ungdomarna fråga mig om jag är jude. Jag svarar ja på frågan och möts av kommentaren ”Men du är ju svart?”

Y svarade med att berätta om etiopiska judar och den judiska gruppen i Etiopien.

– Av en konstig anledning så började de skratta när jag berättade att alla judar inte är ifrån Europa, utan att det även finns judar från Afrika och arabvärlden.

”Niggerjudar”

Situationen blev snabbt aggressiv och hotfull.

– Det var inte snälla ord jag fick höra. Det var allt ifrån ”skäms du inte att vara jude, din jävla mördare” och ”din lilla wannabe-Jew” till ”fy fan, nu finns niggerjudar med”. Jag fick även höra att jag sålt min själ, och att den enda anledningen till att staten Israel vill ha oss (etiopiska judar) är för att de behöver frontsoldater så att ”riktiga” judar inte behöver dö. Någon sa ”Ni negerjudar är som slavar hos judarna.” ”Fick ni inte mat hemma i Etiopien? Åk hem till judelandet Israel , judejävel!” Och så vidare.

– Det hela var obehagligt. Jag blev inte bara utsatt för antisemitism, utan även för rasism. Jag fick ta emot ett dubbelt hat, dels för mitt etiopiska ursprung och dels för mitt judiska ursprung.

Ingen reagerade

Det var relativt få passagerare på vagnen, men ingen av dem som satt i närheten reagerade, berättar Y.

– Det var ingen som brydde sig, de var ingen som sa ifrån. Jag fick sitta där själv. Jag kände att det började bli hotfullt så jag bestämde mig för att gå av en hållplats tidigare och gå hem, trots regn och kyla. Jag kände att jag inte klarade av att stanna längre, jag ville bara därifrån. Jag är säker på att om jag hade stannat kvar så hade det blivit våldsamt.

Kopplas till Israel

På frågan hur Y upplever att det är att leva som jude i Sverige i dag svarar han att det går, men att det kräver att man anpassar sig och ständigt tar avstånd från staten Israel och dess politik.

– Det känns som att man alltid måste påpeka att som jude i Sverige så representerar man inte staten Israel, om du inte gör det så är du ond och stöder ”mördar-sioniststaten Israel”, och du riskerar att få en del antisemitism kastad mot dig. Det känns som att judehat har börjat kopplas ihop med Israel-Palestinakonflikten, vilket jag tycker är oacceptabelt. I Sverige uppmärksammas antisemitism när det väl händer något eller när det är oroligt i Mellanöstern, men antisemitism måste alltid uppmärksammas oavsett om det pågår en konflikt eller är fred i Mellanöstern.

Mathan Ravid och Henrik Bachner