Hatpropaganda på nätet. Google kritiseras för passivitet

Artikeln publicerades i SKMA Nyhetsbrev mars 2018

Google har utsatts för hård kritik för sin ovilja att ta ansvar för och agera mot hot och hatpropaganda som tillgängliggörs via sökmotorn. En granskning som DN och Expressen genomfört visar att nätjättens algoritmer i flera fall premierat extremistiskt material.

Ett de av exempel som uppmärksammats gäller en högerextrem antisemitisk sajt som sprider propaganda om en judisk konspiration som styr Sverige. På sajten listas med namn och bild en lång rad svenska judar och andra som påstås representera ”judarnas makt” över svenskt samhällsliv. Listan fick en topposition bland sökresultaten på Google, rapporterade DN.

Många av personerna som förekommer på hatlistan har genom sitt juridiska ombud Robin Enander på Juridikfronten anmält till Google att sajten sprider judehat och bryter mot upphovsrätten genom att publicera bilder på personerna och därmed även borde bryta mot Googles användarvillkor. Anmälarna kräver bland annat att listan inte ska synas när man söker på deras namn.

Google, vars svenska chef länge undvikit att svara på frågor i ärendet, ställde sig först avvisande till detta med argumentet att den antisemitiska sajten skulle relatera till personernas ”yrkesliv”, och att den ”information” som fanns där kunde ”vara av möjligt intresse för nuvarande och potentiella framtida kunder, användare och konsumenter”. Därför skulle hatlistan vara ”av allmänhetens intresse”.

Pressen på företaget har dock ökat genom fortsatt granskning och kritik. DN kunde visa att Google dessutom sålt annonser på sidan och branschorganisationen Sveriges Annonsörer har kallat till krismöte med företaget. Den 8/3 meddelade Google att listan inte ska dyka upp när man söker på de utpekade personernas namn.

Svante Weyler. Foto: Willy Silberstein

I Expressen 9/3 kritiserade SKMA:s ordförande Svante Weyler Googles ovilja att agera: ”Att Google vill förknippas med den typ av listor som nazisterna använde sig av för att leta upp judar före och under andra världskriget är lika obegripligt som motbjudande. Google har tillsammans med Facebook, Twitter och Microsoft i ett avtal med EU förbundit sig att motverka rasism och behandla varje klagomål som gäller rasistiskt innehåll inom 24 timmar och snabbt ta bort detta innehåll om det strider mot lagen i det aktuella landet. Det är hårdvaran i den aktuella diskussionen om Googles ansvar för den lista över svenska judar som Googles sökmotorer letar fram till vem som än önskar den. Mer komplext än så är det inte att ta sitt ansvar.”

Enligt Expressen tog Google 11/3 även bort själva sajten från sökresultaten, med hänvisning till brott mot upphovsrätten. Det betyder dock inte att problemet är ur världen. Den antisemitiska sajten hamnar i skrivande stund ännu i topp hos andra söktjänster som Yahoo och Microsofts söktjänst Bing.

SKMA