Johannes Wahlström försöker rehabilitera antisemitisk skröna

I en bisarr artikel i Expressen den 1/2 hävdar Johannes Wahlström, frilansjournalist och, tillsammans med sin far, den högerextreme antisemiten Israel Shamir, medarbetare i Wikileaks, bl.a. att Expressen och ”systermedier inom samma koncern” – läs: Bonniermedier – under lång tid undanhållit sanningen för svenska läsare och terroriserat ”oliktänkande”, men att ”skräckväldet” nu är på väg att falla. I samma text passar Wahlström även på att ta sin famösa text ”Israels regim styr svenska medier”, publicerad i Ordfront magasin 12/2005, i försvar. Artikelns verklighetsbeskrivning stämmer och den kritik som gjorde gällande att texten inbegrep antisemitiska föreställningar saknar grund, låter han meddela.

Med anledning av att Wahlström nu på nytt söker rehabilitera en artikel som var både falsk och farlig finns det skäl att påminna om följande: Texten, som Ordfront magasin sedermera tog avstånd från och ursäktade sig för, byggde på förfalskade och förvrängda citat och referat, och vävdes samman av en konspirationsteori enligt vilken svenska medier via sinistra ”lobbygrupper” fjärrstyrdes från Jerusalem. Som historikern Heléne Lööw konstaterat var artikeln bärare av ”alla typer av element som återfinns inom klassisk antisemitisk konspirationsteori”. Flera av de journalister och forskare som intervjuats för eller refererats i artikeln har också klargjort att ord och sammanhang grovt förvanskats.

Här några artiklar som kritiskt belyser Wahlströms Ordfront-text och ideologiska miljö:

Peter Löfgren, Expressen: Så blev jag lurad av Ordfronts reporter

Jonathan Leman om Wahlströms antisemitism och försvar för Israel Shamir

Lars Linder, DN: Fusk i Ordfront

Håkan Holmberg, UNT: I Ordfront intet nytt

Lars M Andersson och Henrik Bachner, Expressen: Ta avstånd från antisemitismen

Gellert Tamas, DN: Johannes Wahlström samarbetar med Israel Shamir

Magnus Ljunggren, Expressen: Pappas pojke

Expo: Antisemit byggde Wikileaks nätverk i Sverige

Mathan Ravid, SKMA: Antisemitismen och kretsen kring Wikileaks 

Andrew Brown, The Guardian: WikiLeaks and Israel Shamir 

Så här skrev Arne Ruth i Göteborgs-Posten:

”Aftonbladets kulturchef Åsa Linderborg gjorde ett politiskt och strategiskt misstag när hon planerade förra veckans storstilade granskning av Bonniersfärens mediemakt. För två av de sex artiklarna anlitade hon en person som förbrukade sitt förtroendekapital som journalist med texten ”Israels regim styr svenska medier” i Ordfront magasin nr 12 2005. Tidskriftens chefredaktör tvingades be om ursäkt sedan flera av de journalister som använts för att underbygga tesen anklagat Wahlström för citatförfalskning. Historikern Helène Lööw, Sveriges främsta expert på högerextremism, beskrev artikeln som en bärare av ‘alla typer av element som återfinns inom klassisk antisemitisk konspirationsteori’. Jag instämmer. Det finns en gråzon där berättigad kritik av staten Israels politik glider över i antisemitism. Texten i Ordfront var ett skolexempel.”

SKMA