Musiktjänster på nätet erbjuder hatpropaganda

Googles Play Music, Spotify och Apples iTunes erbjuder artister som sprider nazism, judehat och rasism. Därmed bidrar de till att legitimera hat och underlättar rekryteringen av unga till högerextrema grupper, skriver Samuel Nudel.

Mediaspelarna och musikbiblioteken Play Music, utvecklat av Google, erbjuder sina kunder ett rikt utbud av judehatande, rasistiska och nazistiska artister som sprider vitmakt-propaganda, förnekar Förintelsen och manar till ”raskrig”. Musiktjänsten Spotify och iTunes (utvecklat av Apple), distribuerar – trots deras regleringspolicys – likartad musik, och legitimerar och profiterar således även de på artister som sprider nazistiskt tankegods och hetsar mot minoriteter.

Play Music

Play Music

Ett exempel är det nazistiska svenska rockbandet Wåfflor Waffen, som i sina låtar på alla de tre musiktjänsterna med hånfull ton bl.a. sjunger om ”historierna” om gaskammare, att det för dessa inte skulle finnas ”bevis” samt att ”sanningen [om Förintelsen] måste komma ut någon gång”. I andra texter heter det bl.a. att ”det utvalda folket” och ”sionisterna” (ett i dessa kretsar vanligt förekommande kodord för judarna) ligger bakom ”terrorism och islamism”.

Samuel  musiktjänster 2

Spotify

En annan svensk sångerska som återfinns på alla de tre musikbiblioteken är den norske terroristen Anders Behring Breiviks favoritartist Saga, som bl.a. gjort sig känd för sina Hitlerhälsningar på scenen. Hennes låtar handlar ofta om ”den ariska rasen” och i texterna hyllas rasister som David Lane, som gjort sig känd som medlem i det nynazistiska terrorbrödraskapet The Order och upphovsman till de ”14 orden” och som 1984 var inblandad i mordet på den judiske radioprataren Alan Berg.

Samuel musiktjänster 3

i-Tunes

Play Music kan man – förutom de ovan nämnda artisterna som även finns på Spotify och iTunes – t.ex. lyssna på och köpa album av skinhead-rockbandet Bully Boys, vilka i låtar som ”Fire Up the Ovens” (med ugn avses krematorierna under Förintelsen) uppmanar sina lyssnare att ”bränna tills den sista juden brinner”. Andra låtar av Bully Boys heter ”Six Million More”. I låtar av nazister som Ian Stuart och Max Resist hetsas till raskrig, ett budskap Google tydligen är beredda att sälja – trots att en talesperson för Google i DN (11/19 2014), menade att man inte tillåter ”innehåll som uppmanar till våld eller vars huvudsyfte är att väcka hat”. Likväl finns i skrivande stund ett flertal uttalat nazistiska band och artister att tillgå via företagets musiktjänst Play Music.

Album av det slag som diskuterats här hittas i regel inte på t.ex. Hemköp eller Åhléns, men på nätet tycks hatpropaganda inte sällan vara en minst sagt uppseendeväckande profitkälla. Som den antirasistiska stiftelsen Expos VD Daniel Poohl påpekat (DN 19/11 2014) bör man dessutom komma ihåg att musiken är en av de viktigaste propagandakanalerna för extremhögern när det gäller rekrytering av unga. Oavsett anledning eller motiv – ”yttrandefriheten” (ordet är missriktat i diskussionen då ingen kräver att statliga myndigheter ska agera och ingen kräver censur; att inte sälja är inte att censurera) åberopas inte sällan i sådana här debatter, och då i regel som försök till försvar efter att kritik uppkommit – bidrar iTunes, Play Music och Spotify till detta genom att tillhandahålla nazistisk, rasistisk och inte minst judehatande musik.

Samuel Nudel 

Samuel Nudel är medlem i SKMA:s ungdomsnätverk SKMA Ungdom och huvudansvarig för Instagramkontot ”Judehatet”.