Redline Records och konspirationerna

Gästinlägg av Samuel Nudel

Skivbolaget Redline Recording har tagit den svenska hiphopscenen med storm. De har vunnit prestigefulla priser, släppt en klädkollektion tillsammans med Adidas och SVT har producerat dokumentärer om dem. De hyllas av Sveriges största musikstjärnor. Samtidigt tolererar och försvarar skivbolaget de antisemitiska och konspiracistiska teorier som vissa av deras artister förmedlar.

13/6 2014 publicerade Svenska kommittén mot antisemitism (SKMA) en artikel om en av skivbolaget Redline Recordings artister, Daniel ”Dani M” Monserrat. Dani M har spridit antijudiska och konspiracistiska teorier, till exempel på sociala medier. Bland mycket annat har han påstått att ”familjen Rothschild” kontrollerar både ”i stort sett hela bankväsendet i världen” och staten Israel, genom vilka man dessutom styr ”i stort sett hela världsmedia”. Bankfamiljen Rothschild har sedan 1700-talet använts av antisemiter som symbol för påstådda judiska konspirationer, namnet är till exempel vanligt förekommande i nazistisk propaganda. I Dani M:s låtar är ett ospecificerat ”dom” ofta närvarande, ”dom” som ”manipulerar informationen”, ”står bakom varje krig”, ”gör allt för rikedom”, ”äger media” osv. Mot bakgrund av Dani M:s tidigare uttalanden, som han eller skivbolaget inte tagit avstånd från, kan man gissa sig till vilka ”dom” som avses.

Men Dani M är inte den enda av Redlines artister som uttalat sig problematiskt eller rör sig i minst sagt problematiska miljöer. Carlos ”Carlito” Muños är, likt Dani M, medlem i den konspiracistiska Facebookgruppen Vaken.se, där förintelseförnekande och antisemitism öppet florerar. Här möts konspirationsteoretiker av olika slag, med en gemensam förkärlek för teser om ”de onda”. Ofta handlar det om ”dom” som påstås styra medier och bankväsende, de skyldiga till ”den nya världsordningen” (New World Order) – ett bland högerextremister vanligt begrepp för påstådd judisk makt. Ett annat sådant begrepp är ”Illuminati”*, som inte per definition är antisemitiskt men som oftast uppenbarar sig i konspirationsteoretiska miljöer. I Muños texter varnar han bland annat för ”Illuminati-pakten”.

En av Redlines mest kända hiphopgrupp Labyrint sprider även de konspirationer. Gruppen består av Jacques ”Jacco” Mattar, Aleksi ”Aki” Swallow, Dejan ”Dajanko” Milacic och Simon ”Sai” Wimmer.

Deras senaste skiva ”Garalaowit (maj 2014) innehåller låtar där de påstår att ”åklagare frimurar med satan”, texter om att Fredrik Reinfeldts f.d. livvakt som tog sitt liv inte alls skulle ha begått självmord. De antyder snarare att han ”kommit på dom på nåt hemligt möte” och lämnar det öppet för lyssnaren att bilda sig en uppfattning om att livvakten blivit mördad. Gruppen rappar vidare och menar att ”onda makter och pakter träffas i hemlighet” och att såväl Reinfeldt som Bildt är en del av en frimurar-konspiration.

I låten ”Mottattack” riktar de sig mot ”eliten”, Jacques Mattar påstår att låten skulle vara ”en kamplåt för vårt folk”. Att folket i detta fall är palestinier framgår av den bifogade bilden till inlägget. ”Kampen” drivs alltså mot Israel, men gör sig främst hörd via konspirationer om makt och inflytande där man underbygger teorier som ofta liknar konspirationer om en arrangerad judisk världsordning.

Jacques Mattar, kontrakterad till Redline, har även beskrivit Gaza som ”den moderna tidens förintelse”, och påstått att Israels premiärminister Benjamin Netanyahu är ”dagens hitler!”. På sociala medier hävdade han att:

”2000 mördade på en dag igår … Isis dödspatrullen … Media är inte där … Varför? Jo för att samma personer som skapat isis är samma personer som styr median.. Högt uppsatta zionister… #stackarsmänniskor”

Föreställningen om en judisk världskonspiration blir i detta fall tydlig: ”sionister” – i detta sammanhang ett kodord för judar – kontrollerar medierna och har skapat den extrema islamistiska terrorgruppen Isis. Det senare är en mytbildning som förekommer i Mellanöstern, men också propageras av antijudiska hatsajter på nätet. Endast någon dag efter att dessa kommentarer uppmärksammats delade han texter som insinuerar att Isis ledare skulle vara judiska Mossadagenter.

På Mattars Facebooksida relativiserar han ofta Förintelsen. I ett inlägg skriver han bland annat:

”Förintelsen var hemsk… Men det som händer idag är exakt samma sak.. Så rätten att säga ”det är synd om oss” finns snart inte kvar …. För nu gör dom samma sak mot ett folk med betydligt mycket mindre sätt att försvara sig på … Du kan endast jämföra palestinier med dem judar som bodde innanför muren… Exakt samma sak i en modern tid”

Jämförelsen mellan Gaza och Förintelsen är ständigt återkommande i Mattars Facebook-inlägg. Bilden av ”den judiska nazisten” blir dels ett sätt att ifrågasätta Israels existens överhuvudtaget ”nu när offren blivit till bödlar”. Påståendet att ”offren blivit bödlar” är en kollektiviserande anklagelse som spelar en viktig roll i samtida antijudisk argumentation. Associationerna till nazismen och Förintelsen tenderar att endast riktas mot Israel, i vissa fall USA. Att kritisera Israels krigföring i Gaza är fullt möjligt utan att ge uttryckt för antisemitiska åsikter, men likställandet av det systematiska folkmordet på Europas judar med Israels agerande i konflikten med Hamas i Gaza är inte bara falskt, det trivialiserar även Förintelsen och demoniserar Israel.

Ett av de senare tillskotten till Redline är Sam Allyawan, som går under artistnamnet ”Allyawan”. I hans låtar dyker antijudiska teorier om ett ”antikristet styre” och om ”Bilderbergsbuisness” upp.

Kritiken mot Bilderberggruppen – en årlig internationell sammankomst av makthavare inom bland annat politik och finansvärld – är naturligtvis i sig oproblematisk, men i konspiracistiska sammanhang har ”Bilderberg” tilldelats den roll som frimurare historiskt haft. Inom antisemitisk propaganda utmålas Bilderberg som ett instrument för judar att nå världsherravälde.

I Allyawans låt ”Dom Onda” visas en bild på en Illuminati-symbol tillsammans med, vad som tycks föreställa, ett koncentrationsläger. Samtidigt som bilden visas sjunger Allyawan: ”när de ler åt hur vi lider hela tiden med problem och en ny världsorder över hela vår planet”. I videon visas bilder på elfteseptemberattentaten, Illuminati-symboler, satanistsymboler med hebreiska bokstäver, den judiske bankiren Rothschild. I beskrivningen till låten på Youtube menar Allyawan:

”[att] vi alla är under en masshypnos, styrd av media, för att ingå i den order som dess makthavare har planerat för oss.”

När hiphoparen ”Aki” från hiphopgruppen Labyrint statusuppdaterade på Facebook den 8 juli 2014 angående de senaste oroligheterna i Mellanöstern tillät han uppenbart antisemitiska kommentarer från sina fans stå kvar. På hans sida finns bilder där man blandat Israel, USA:s och EU:s flagga med en svastika och en Davidsstjärna i mitten. I kommentarsfältet står det att ”Zionister måste utrotas” liksom de ständigt återkommande konspirationerna om ”Illuminati” och judiskt världsvälde.

Antirasism utan trovärdighet

Att företrädare från Redline bagatelliserar antisemitism och fördomar är ingen ny företeelse. Dani M:s ”försvar” via mail till Expo, samt i en intervju i SR, kretsade kring att han blivit utsatt för en ”smutskastningskampanj”, en linje hans hiphopkollegor också stödde. Radiosändningen i SR avrundades med att Sebastian ”Sebbe Staxx” Stakset skrek ”Fuck Expo!” rakt ut i etern. Dani M har även påstått att Instagramkontot Judehatet ”drivs av samma människor bakom tidningen expo, som i sin tur styrs av Israels ambassad”.

En av artisterna i Labyrint menade att ”Dani M råkat ut för media”, en annan kallar Expo för ”skitfolk” för att de uppmärksammade Dani M:s antisemitiska kommentar. Redlines grundare, Marcelo ”Masse” Salazar, gick på Dani M:s linje och bortförklarade dennes antisemitiska budskap. Enligt Salazar hade Dani M bara blivit utsatt för smutskastning.

Fallet Dani M, liksom de övriga nämnda exemplen, tyder på att ovan beskriva föreställningar och attityder är utbredda och accepterade inom skivbolaget. Det är inte ”osmidiga”, ”olyckliga” eller ”klumpiga” formuleringar som gång på gång tycks komma upp till ytan, utan snarare ett utflöde ur en tankestruktur som ledningen av allt döma inte uppfattar som problematisk.

Vissa artister inom Redline bär på en antisemitiskt färgad världsbild, uppfattningar som även återfinns i högerextrema kretsar. De konspirationsteorier representanter för skivbolaget presenterar blir extra problematiska i och med att hiphopstjärnorna riktar sig främst till ungdomar, grupper där de har stort inflytande och idolstatus.

Skivbolagets grundare har försökt profilera Redline som ett antirasistiskt kollektiv. Som visats här är det en antirasism som saknar trovärdighet.

Samuel Nudel

Samuel Nudel är medlem i SKMA:s ungdomsnätverk SKMA Ungdom, och huvudansvarig för Instagramkontot ”Judehatet”.

*Illuminati var i realiteten ett tyskt hemligt sällskap grundat på upplysningsideal. Det existerade bara runt ett decennium under sjuttonhundratalets senare del, men tros enligt konspirationsföreställningar existerar än idag. Redan tidigt tillskrevs det makt att påverka världshistorien, då det påstods ha legat bakom franska revolutionen. Senare, och inte minst i samband med masspridningen av konspiracistiska falsariet Sion Vises Protokoll under tidigt 1900-tal, kom teorierna om illuminati att ofta infogas i antisemitiska konspirationsteorier.