Judehat som ”maktkritik”

Ledaren publicerades i SKMA Nyhetsbrev mars 2014

När jag skriver det här har jag just fått veta att ett fönster har förstörts på synagogan i Malmö. En krossad ruta kan tyckas vara ett pojkstreck – om det inte hade funnits en historisk inramning.

Krossade rutor på synagogor har judar följts av århundrande efter århundrande. Och vi ser ständiga exempel på att det historiska hatet mot judar tyvärr lever också idag, trots att många hävdar motsatsen.

Jag besökte Malmö i januari då vi högtidlighöll minnet av Auschwitz befrielse. Det blev en stark dag. Många fina tal, en synagoga med väldigt många besökare.

Men mest tagen var jag av den tacksamhet som mötte mig. Som ordförande för Svenska kommittén mot antisemitism tycker jag att det är ett självklart inslag att exempelvis åka till den hårt drabbade staden Malmö såväl i januari som vid kippavandringar. När judar förföljs i Malmö så är hela landet drabbat. Och inte bara judar runt om i Sverige. Hela vår nation är utsatt när en grupp utsätts för hat.

Jag är förvånad över att inte antisemitismen i Sverige väcker mer uppmärksamhet. När jag berättar hur det ser ut blir många både förvånade och förfärade. Kunskapen är frustrerande liten.

Kanske är en förklaring att många tror att judehatet ska se ut precis som förr. Med ryggmärgen reagerar många mot 30-talets stöveltramp och med förfäran åser vi följderna. Men när antisemitismen framträder i delvis andra former och sammanhang blir många konfunderade.

Likafullt har signalerna varit ovanligt tydliga på senare tid. Just utan att väcka tillräcklig uppmärksamhet.

Jag tänker på artikeln längre fram i detta nyhetsbrev om den så kallade komikern Dieudonné M’bala M’bala. Beskrivningen av hans framträdande på teatern Zenith de Paris är skrämmande läsning.

På ett sofistikerat sätt, utan att använda ordet jude men likafullt med skrämmande tydlig adressat, sprids ett tydligt judehatande budskap. Judarna blir – ”dem”.

”De” ska få vad de förtjänar. Dieudonné får understöd av Robert Faurisson, Frankrikes mest kända förnekare av Förintelsen.

Och, för att göra bilden komplett, finns där också assistenten Jacky som bär en hånfull imitation av de plagg som fångarna tvingades bära i koncentrationslägren.

Bilden är fruktansvärd. Men tyvärr, det hemska slutar inte här.

Läs hur publiken reagerar. Man skulle önska att besökarna ser vad som händer, att ett fruktansvärt antisemitiskt budskap sprids på scenen, och säga ifrån. Men tvärtom jublas och applåderas det. Det är så hat får fotfäste. Människor eggar varandra. Vad det kan leda till vet vi.

Och budskapet har redan lett vidare. Flera anhängare till Dieudonné har tagit bilder på sig själva när de gör hans hälsning, som starkt påminner om Hitlerhälsningen. En bild av gesten framför Auschwitz? Inga problem. Vid Anne Franks hus? Visst.

Dieudonnés utspel vinner popularitet därför att de uppfattas som en spark i baken på de styrande, påstår vissa. Och så kan det delvis vara, men det skrämmande är att etablissemanget i detta fall sammankopplas med judar. Det är den gamla föreställningen om judisk makt och inflytande som uppträder i ny skepnad.

Från Dieudonnés judehat är steget inte långt till en annan trend där sociala medier som Twitter och Facebook spelar en stor roll.

På sajten Anti-Semitic Tweets, med syftet att belysa judefientlighetens omfattning på Twitter, dokumenterades på bara två månader 2013 fler än 1 000 antisemitiska tweets på engelska. Och som tidigare uppmärksammats i nyhetsbrevet var till exempel den antijudiska hashtaggen #unbonjuif (en prima jude) under en period 2012 en av de mest twittrade i Frankrike.

Även på Facebook finns sidor som öppet predikar hat mot judar. Ett exempel är sidan ”Jewish ritual murder”. På den sprids via inlägg och filmer myten om judiska ritualmord. Men där finns också annan antisemitisk propaganda, som till exempel påståendet att judenheten förklarande krig mot Tyskland på 1930-talet.

Enligt Facebook tillåter man inte sidor med ”hatiskt innehåll”, med det menas bland annat ”innehåll som pekar ut individer på grund av faktisk eller uppfattad rastillhörighet, etnisk grupp, nationellt ursprung, religion”. Men när användare uppmärksammat Facebook på sidan ”Jewish ritual murder” och uppmanat dem att stänga ner den, så har de – hittills – fått till svar att Facebook anser att denna sida inte rymmer ”hatiskt innehåll” av detta slag. Därmed får den en slags godkännandestämpel, vilket endast förstärker problemet.

Vi lever i en tid när nakna bröst stoppas på Facebook. Medan de mest antisemitiska sidor tillåts. Som så ofta förr i mina krönikor tvingas jag åter konstatera: Svenska kommittén mot antisemitism behövs.

Willy Silberstein

Ordförande för Svenska kommittén mot antisemitism